Le kaj drugega zapisati, kot to, da počasi prihajamo v obdobje zimske idile, prečudovite narave in hladnega, a večinoma svežega zraka. Svet pa se medtem postavlja na glavo. Praktično preko noči zrak več ni samoumeven, kaj šele vdih s celimi pljuči. Omejeni smo zavoljo ohranjanja našega zdravja, se razume. Ampak zavoljo našega zdravja potrebujemo tudi kisik, ki dela čudeže v našem telesu in posledično krepi naše zdravje.

Kaj je dihanje?

Dihanje je prenos kisika v telo in izločanje ogljikovega dioksida iz telesa. Temelji na procesu difuzije – prehajanja plinov iz območja z nižjo v območje z višjo koncentracijo skozi polprepustno membrano. Vsi aerobni organizmi morajo dihati, da preživijo. Enostavnejši organizmi, npr. enoceličarji dihajo skozi telesno površino, pri mnogih pa so se tekom evolucije razvili dihanju namenjeni organi, ki pripomorejo k učinkovitejši izmenjavi plinov. Preko dihanja se hranimo s kisikom, ki je hrana in zdravilo tako za delovanje fizičnega telesa kot človekove psihe.

Svež zrak in gibanje?

Kako pa pravzaprav z gibanjem na svežem zraku vplivamo na še več in še bolje izkoriščenega kisika v našem telesu? Ve se, da je gibanje vsestranska aktivnost, ki krepi tako mišice kot tudi organe, živčni sistem, krvni obtok in celo odlično vpliva tudi na človekovo duševno stanje. Ponuja torej vse, kar potrebujemo za dobro telesno pripravljenost in posledično temu za zdravje, boljše počutje in zunanji izgled. Ko se gibljemo, se frekvenca dihanja pospeši in dihanje postaja vse globlje, saj potreba po kisiku v organizmu narašča sorazmerno z naraščanjem intenzivnosti vadbe. Torej, več in hitreje se bomo gibali, večja bo potreba po kisiku ter njegova poraba in več ga bomo vanj vnesli, če ga bomo imeli na razpolago. Preprosta enačba pa je – več kisika pomeni tudi več zdravja.

Vsako gibanje na svežem zraku (vse od teka, kolesarjenja, plavanja in celo joge in vaj za krepitev telesa) nam omogoča vnos večje količine kisika v organizem. Zato ni čudno, da nas vadba v naravi osveži, sprošča, pomlaja in krepi. Pa vendar … Potrebno je poudariti, da se kisika ne da nadihati na »zalogo«. Telo ga vzame toliko, kolikor ga tisti trenutek potrebuje oziroma ga ima na razpolago. Zato samo aktivni konci tedna niso dovolj za doseganje celostnega zdravja. Potrebna je kar se da redna, torej skoraj vsakodnevna vadba ali vsaj sprehod v naravi.

Tehnika dihanja

Da pa bi telo posrkalo kar se da čim več kisika, je potrebna pravilna tehnika dihanja. A roko na srce – o njej ljudje pravzaprav zelo malo razmišljamo. A vendar to ni povsem prav. Obstajajo vadbene tehnike (joga) in športi (borilni), ki dajejo dihanju večji poudarek od normalnih aktivnosti (predvsem takrat ko je namen sproščanja telesa, meditacije, vizualizacije in podobno). Povsod pa obstaja isto pravilo – vdih naj bo skozi nos, zrak za nekaj trenutkov zadržite globoko v sebi in počasi, naravno izdihnite skozi usta. In roko na srce – prav aerobni športi so tisti, ki nam hitro pokažejo, da ne dihamo prav, saj brez pravilnega in naravnega dihanja, kot nam ga narekuje telo, pri teh aktivnosti ne moremo vztrajati niti nekaj minut.

Kje v naravi se v resnici skriva svež zrak?

Tudi zrak v naravi ni brez strupenih primesi. Potrebno se je izogibati bližini prometnih cest, tovarn in ozonu. Tudi ob skrajnih vremenskih razmerah zrak ni najbolj svež (mraz, veter). Odgovor, zakaj ljudi vleče k bližini morja, je torej povsem na dlani – zrak je tam svež in čist.

Kako slab zrak v resnici škoduje zdravju?

Razlog za nastanek sindroma kronične utrujenosti je kar v 80 odstotkih v slabem zraku, v katerem bivamo, obenem pa je prav ta utrujenost velikokrat znak oslabitve ali celo razpada imunskega sistema. Kako pride do tega? Pomanjkanje kisika v zraku je povezano z motnjami dihanja, delovanjem krvnega obtoka in žlez, zaradi česar pride do pomanjkanja kisika v organih in celicah, ki ga za svoje pravilno delovanje nujno potrebujejo. Posebej ogrožene so možganske celice.

S kisikom proti bakterijam in virusom

Obstajajo dokazi, da bakterije in virusi, ki so večinoma anaerobni (kar pomeni, da ne morejo obstajati ob prisotnosti kisika), ne morejo povzročit bolezni, če se nahajajo v okolju, v katerem je prisotna aktivna oblika kisika. Četudi je to znotraj telesa.

Več kot očitno je torej, da je prisotnost kisika v našem telesu ena od glavnih poti do zdravja in vitalnosti.

 

Avtor: P U U T I